دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
در بسیاری از نقاط جهان موج سوم کووید‌‌19 شروع شده است ولی این‌بار از قبل آماده‌تریم؛ حتی اگر دلیل آن چیزی جز مجموعه تجارب جمعی‌مان از این ویروس نباشد.

به گزارش آوای خزر، از جمله این تجربه‌ها شیوع اَبَرناقلی کووید‌‌19 به معنای شیوع‌های ناشی از ابتلای هم‌زمان چندین نفر توسط فردی واحد در اجتماعات و گردهمایی‌هایی کوچک یا بزرگ بود. مجله «بیماری‌های عفونی نوظهور» (متعلق به CDC) اخیرا گزارشی از این شیوع منتشر کرد. این گزارش از یک میهمانی می‌گوید که در آن یکی از میهمان‌ها در سالنی شلوغ و بد‌‌تهویه 12 نفر را مبتلا کرد. به کمک آزمایش توالی ژنومی معلوم شد انتقال ویروس در طول همین مراسم رخ داده.
به گفته پژوهشگران ویروس بعدا به ‌شکلی خاموش و بدون علائم در بین افرادی هم که در آن فضا حضور نداشتند گسترش یافت. این اتفاق یک بار دیگر نکته بسیار مهمی را به ما یادآوری می‌کند: بودن در فضاهای بسته، شلوغ و بد‌تهویه، بدون استفاده از ماسک، کار بسیار خطرناکی است. این نوع حوادث که ویروس را به ‌شکل خوشه‌ای گسترش می‌دهند در حال تکثیر این پاندمی هستند. چند شیوع مهم هست که مطالعه آنها می‌تواند به ما کمک کند تا برای موج بعدی کووید‌‌19 آمادگی بیشتری داشته باشیم:
گزارش اخیر CDC از شیوع کووید‌‌19 در خلال یک مسابقه هاکی (در فضای سربسته) پرده برداشت. نه در طول مسابقه و نه در رختکن‌ها از ماسک استفاده نشده بود. علائم بیمارِ صفر فردای مسابقه بروز کرد و بازیکنانی از هر دو تیم مبتلا شدند. همین‌طور موارد مشابهی نیز از شیوع گسترده در یک مرکز پاسخ‌گویی تلفنی در کره جنوبی و یک رستوران در چین نیز ثبت شده است که هر دو در فضای بسته بودند و مشکل تهویه و جریان‌نداشتن هوا وجود داشت. درباره مسافرت نیز تحقیقات از گسترش ویروس در یک اتوبوس بررسی شده، درحالی‌که فاصله با بیمارِ صفر هم بسیار بیشتر از دو متر بوده است؛ این یعنی ویروس از طریق آئروسل‌ها [افشانه‌ها] منتقل شده. همچنین گزارش‌هایی از انتقال ویروس در فرودگاه‌ها نیز ثبت شده البته بیشتر این گزارش‌ها، به قبل از دوره ماسک‌زدن برمی‌گردد. از زمان استفاده از ماسک، تاکنون، در هیچ‌کدام از پروازهای جهان شیوع کوچک یا بزرگی ثبت نشده است. موارد دیگر نیز به شیوع ویروس در فضاهای بسته با فعالیت‌های بدنی بالا یا آوازخوانی و... مربوط است. یکی از این موارد شیوع گسترده در اردوگاه‌های تابستانی ایالت جورجیا بود که استفاده از ماسک در آن محدود بود. علاوه بر این 53 نفر از 63 عضو یک گروه کُر در ایالت واشنگتن نیز که در چنین فضایی تمرین می‌کردند به کرونا مبتلا شدند که سه نفر از آنها بستری شدند و دو نفر جان دادند. موارد مشابهی نیز در کره جنوبی در کلاس‌های رقص و آمادگی جسمانی و یک سالن بدن‌سازی در کانادا نیز ثبت شده که در هیچ‌کدام از ماسک استفاده نمی‌شد.
یکی از شیوع‌های شوم در یک عروسی در کشور اردن، در اوایل پاندمی رخ داد؛ در این مورد بیمارِ صفر پدر عروس بود. او در ورودی سالن جشن به بیشتر میهمان‌ها خوشامد گفته بود و نتیجتا یک عروسی اَبَرناقلی به راه انداخته بود. شبیه همین اتفاق اخیرا در یک عروسی در ایالت مین ایالات متحده رخ داد که به شیوع‌های متعاقب بعدی در سراسر این ایالت انجامید، از جمله در یک زندان و باز هم فضاهای بسته، عدم ‌استفاده از ماسک، رقص و آوازخوانی‌؛ همان اتفاق، همان روند، همان دلایل و همان درس‌ها.
باید مراقب گردهمایی‌های مذهبی هم باشیم. در ایالات متحده موارد زیادی از شیوع کووید‌‌19 در کلیساها ثبت شده؛ مراسماتی که در آنها آوازخواندن، معاشرت و خوراکی دسته‌جمعی منجر به افزایش گسترش ویروس شد.
در برخی از فضاهای بیمارستان‌ها مثل سالن غذاخوری و استراحت کارکنان که تهویه مناسب نداشته‌اند هم مواردی از شیوع به این شکل ثبت شده است. در کل آنچه باید گفت این است: همه آنچه تاکنون آموخته‌ایم حاوی نکات مهم و روشنی است؛ حالا خیلی بیشتر از ماه‌های اول شیوع و نحوه گسترش ویروس می‌دانیم. آشکار است که به موج سوم کووید‌19 نزدیک می‌شویم بنابراین لازم است درس‌های گذشته را به کار ببندیم.
درس‌های شیوع‌های قبلی از این قرار است:
تماس نزدیک و طولانی در فضاهای سربسته بسیار خطرناک است، خصوصا در جاهای بد‌تهویه.
آوازخوانی، رقص، فعالیت‌ها و تمرین‌های شدید دسته‌جمعی منجر به تولید و انتشار قطرک‌ها و آئروسل‌های بیشتری می‌شود و در نتیجه ما هم آنها را بیشتر استنشاق می‌کنیم‌ این یعنی گسترش هرچه‌بیشترِ بیماری. گسترش خاموش و بدون ‌علائم بیماری پدیده‌ای است بسیار واقعی و رایج. ماسک واقعا مؤثر است. این ویروس اگرچه نقاط ضعف بسیاری دارد اما عمدتا از طریق خوشه‌های ابتلایی گسترش می‌یابد که در آنها افرادی معدود، بسیاری از مردم را مبتلا می‌کنند و بسیاری از مبتلایان ضرورتا کسی را مبتلا نمی‌کنند. پس اگر شیوع‌های بزرگ را متوقف کنیم می‌توانیم انتقال ویروس را کاهش دهیم. این، مهم‌ترین درس برای مهار کووید‌19 است.
ترجمه و تلخیص: دامون افضلی و نیما فاتح

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها